Devletin Müslümanlıkla imtihanı

Elimde iki ayrı derginin Ä°slamcılık meselesini ele alan sayıları var. Bunlardan biri, hacimli bir özel sayı hazırlayan Birikim Dergisi’nin ‘Dinden ideolojiye, itirazdan ikbale Ä°slamcılık’ baÅŸlığıyla sunulan 246 sayfalık nüshası. DiÄŸeri ise ‘Ä°slamcılık: Ä°mkan ve muhasebe’ baÅŸlığını kullanan Tezkire Dergisi… Düşünsel olarak iki farklı uçta duran bu iki yayının Ä°slamcılık yorumlarının farklı olması beklenir ve bu da tabiidir.

Belli ki, Birikim özel sayı için iyi bir editöryal hazırlık yapmış, konu hakkında yazı ve konuÅŸmalarıyla deÄŸerlendirme yapabilecek isimleri seçmede kendi kriterleri ölçüsünde titiz davranmış. Gerçi Tezkire’nin Ä°slamcılık dosyası derginin tamamını kapsamasa da Sait Halim PaÅŸa dosyasıyla birlikte ele alındığında ağırlıklı olarak Ä°slamcılık meselesini ele almış denebilir.

Ä°slamcılık tanımı, kimlere Ä°slamcı ya da hangi fikriyata Ä°slamcılık denmesi lazım geldiÄŸi gibi temel bir sorunla malul olmakla beraber Ä°slamcılık tartışmalarının bugünlerde odak noktası Ä°slamcılık-devlet iliÅŸkisi olsa gerektir. Nitekim Türkiye’yi on iki yıldır yöneten iktidar ve partisinin söylem, icraat ve kadrolarının geçmiÅŸ ideolojik, siyasal kimliklerine bakarak Ä°slamcılık-iktidar iliÅŸkisi ister istemez tartışılmaktadır. KeÅŸke bu tartışmalar daha saÄŸlıklı zeminlerde, daha tarihsel boyut ve siyasal arkaplanı da ele alınarak, din ve devlet iliÅŸkisinin asıl mesele oluÅŸu göz ardı edilmeden tartışılabilse. Gerek iktidarı savunmak adına Ä°slamcılık meselesini AKP ile iliÅŸkilendirenler, gerekse Ä°slamcılık denilen hareketin aslında iktidar nimetini ele geçirmekten ibaret olduÄŸu ÅŸeklinde özetlenebilecek duruma mahkûm edenler meseleyi bu kapsamlılıkla ele almaktan uzak.

Ä°tiraf etmek gerekir ki her iki yaklaşım tarzını cesaretlendiren, muhafazakâr demokrat kanadın yer yer Ä°slamcılık imalarıyla yüklü söylemleridir ve hatta bu tür itham ve iltifat türünden yakıştırmalara sessiz tepki vermeleri…

Her iki derginin içeriÄŸinde, kimi yazılara sinen ortak yaklaşımın tam aksi istikamette görünüyor olsalar da ortak bir tespitten yola çıkıyor olmaları, Ä°slamcılık konusundaki kafa karışıklığının genel halinin yansıması olarak ilginçtir. Özellikle sol, liberal kesimlerin (Birikim’e de yansıdığı gibi) genel tezi: Ä°slamcılık zaten devletten ayrı bir hareket deÄŸildi, sistem karşıtı deÄŸil merkezi ele geçirme arzusu ve siyasetiydi. Nitekim muhafazakârların, Müslüman ve kimi aktörlerin de bir zamanlar Ä°slamcı kimliÄŸi ile tanınmış olmaları iktidarın tüm olumsuzluklarını Ä°slamcılığa yüklemek için yeterli sebep sayılıyor. SaÄŸdan ve soldan kalem erbabının buna gösterdiÄŸi en tutarlı gibi görünen örnek ise Cumhuriyet’in hiç bir zaman dini karşısına almadığı, sosyal çimento olarak dinden yararlandığı tezidir. Ä°slamcılık gibi iddiasının ve itirazının merkezinde siyasi nedenler barındıran hareket/ler/in sadece sosyal unsura indirgenmesi, her ÅŸeyden önce yöntem olarak da, yaklaşım tarzı olarak da temelden eksik ve yanlış sonuca götürecek bir tezdir. Sisitemin islamcılığın temel tezini, davasını siyasal planda tasfiye edip hayattan sürdükten sonra dinden sosyal planda yaralanmaya kalkmasının ÅŸaşılacak nesi olabilir? Müslüman bir toplumun siyaset/le iliÅŸkisini tasfiye edip dinin sosyal planda sembolik adımlar atılması modern seküler devlet geleneÄŸinin tipik uygulamalarıdır. Dolayısıyla sorun Müslümanların kendi siyasetlerini yapabilecek siyasi iliÅŸki düzeyine ulaÅŸmalarının engellenmesidir.

Devletin mahiyeti tartışılmadan İslamcılık-iktidar ilişkisi, sistem karşısında İslamcılığın itirazları ve de muhalefet olgusu sağlıklı yorumlanamaz.

Benzer yaklaşım tarzı Tezkire’nin iktidar-Ä°slamcılık yorumunda, daha doÄŸrusu tüm Ä°slamcılık birikimini mevcut iktidara indirgeyerek yorumlama, açıklama çabasında daha net görünüyor. Ä°slamcılığın muhalif yanını ‘sinik siyaset’e indirgeyen yoruma bakacak olursak, muhalif yanı olmakla beraber Ä°slamcılık iktidarda geliÅŸen bir düşünce. Buna verilen örnek de 20 yy. Başındaki Osmanlı islamcılığının ‘iktidar islamcılığı’ olduÄŸu iddiası. Düşünsel bir anakronizm içeren bu yaklaşımdan yola çakarak muhafazakârlaÅŸmanın Ä°slamcılık olarak takdimi daha kolaylaşıyor.

Bu çerçevede Türkiye’de Müslümanlığın iktidarla, devletle sorunu hep var olagelmiÅŸtir. Devlet, Müslümanlıkla sorununu aÅŸabilmek için, bu temel açmazı hiç bir zaman tartışma konusu yapmaksızın sosyal ve bireysel alanda kimi düzenlemelerle geçiÅŸtirerek bugüne gelmiÅŸtir. Bu açıdan bakıldığında sorun salt bir düşünce ve siyasal akım/hareket olarak Ä°slamcılık deÄŸil Müslümanlık-devlet-iktidar anlaÅŸmazlığı sorunudur.

Düşünsel anakronizm olarak Osmanlı ile mevcut sistemin en azından teorik düzeyde temel farklılığını yok sayarak İslamcılık-iktidar ilişkisi yorumu yapmak devletin sosyal çimentosuna yapışmak demektir.

Ä°slamcılığı, hiç bir zaman sistem karşıtı olmadığı ile baÅŸlayıp küresel ölçekte Amerikan projesi olmakla, yerel ve küresel iktidarların çocuÄŸu olmakla suçlayan yaklaşım; din ile bu toplumun, coÄŸrafyanın iliÅŸkisinden, Ä°slam’ın varoluÅŸsal anlamından bihaber olarak komplo kurbanı olmaya peÅŸinen mahkûm demektir. DiÄŸer tarafta Ä°slamcılığın siyasi kimliÄŸini muhafazakâr olarak tanımlayanlara hasredilmesi; Müslümanların salt iktidardan faydalanmalarını, devlet içinde seçkinler arası nöbet deÄŸiÅŸimini Ä°slamcılık olarak yorumlama çabaları da bir o kadar pragmatizmi yansıtır.

Muhalif bir hareket olarak İslamcılık iktidarı, devleti kutsamaz. İktidar ve devlete, siyasanın siyasal özüne bakarak bu ilişkiyi anlamlandırır. Bu bakış açısıyla, İktidar erkinin kimlerden oluştuğu ne kadar önemli ise iktidar oluşun mahiyeti de en az onun kadar önemlidir. Seçkinler düzeyindeki değişimi İslamcılık olarak takdim etmek, finans kapitalizmiyle sorunsuz yaşamayı gerektiriyorsa ciddi bir ideolojik, dini sorun var demektir.

Ýlgili YazýlarDüşünce, Kültür, Siyaset

Editör emreakif on August 23, 2014

Yorumunuz

Ä°sminiz(gerekli)

Email Adresiniz(gerekli)

KiÅŸisel Blogunuz

Comments

Diðer Yazýlar

Daha Yeni Yazýlar: